دانش و اندیشه
درباره وبلاگ


امید است که مطالب وبلاگ دانش و اندیشه درجهت ارتقای اطلاعات شما عزیزان گام بلندی برداشته باشد
آخرین مطالب
نويسندگان

خیلی از کاربران ویندوز به خصوص در کشورهایی که قانون کپی رایت زیاد معنایی ندارد، از برنامه هایی که باید خریداری شوند به همراه crackاستفاده می کنند و عملا پولی پرداخت نمی کنند. فارغ از این موضوع که استفاده از برنامه ها به این شیوه چندان اخلاقی نیست، نصب و استفاده از کرک ها روی عملکرد سیستم عامل و خود برنامه تاثیر سوء به جا گذاشته و در برخی اوقات نیز بسیاری از این کرک ها می توانند باعث صدماتی به اطلاعات شما باشند. اما راه حل چیست؟

شاید ساده ترین و در عین حال گرانترین راه حل، خرید نرم افزارهای مورد نیازتان است. اما راه حل دیگر جایگزینی این برنامه های پولی با برنامه های رایگان است. در اینجا  ما به شما 45 برنامه خوب و رایگان را معرفی می کنیم که می توانید بر روی سیستم خوب نصب کرده و آنها را جایگزین برنامه های کرک شده خود کنید.

 

معرفی برنامه ها:

 

1. برنامه gimp

اگر از علاقه مندان به حوزه طراحی گرافیک یا ویرایش تصویر باشید حتما با برنامه گران قیمت photoshopآشنا هستید. این برنامه که امروزه روی بسیاری از دستگاه های ما به طور کرک شده نصب شده است برنامه بسیار قدرتمندی است. اما gimpکه یک برنامه متن باز و رایگان است نیز برنامه ای قدرتمند است که می توانید از آن استفاده کنید. Gimpیک برنامه قوی در حوزه ویرایش تصاویر است که می تواند برای کاربران عادی و نیمه حرفه ای بسیار مفید باشد. نصب pluginو استفاده از scriptingبه شما اجازه می دهد تا کارهای خود را سر و سامان دهید و آن ها را به طور اتوماتیک اجرا کنید.

2. برنامه Secunia PSI

برنامه Secunia Personal Software Inspectorیکی دیگر از برنامه های رایگانی است که می تواند در حوزه مدیریت بروزرسانی برنامه ها روی ویندوز به شما کمک کند. یکی از نکات خوب این برنامه در این است که برنامه هایی که دارای نقص امنیتی هستند و باید به روزرسانی شوند را به شما نشان داده و اعلام می کند. این برنامه می تواند به طور اتوماتیک درایورها و نقص های فنی ویندوز را آپدیت کند، اما برای آپدیت شدن برنامه ها، لینک دانلود برنامه به شما ارائه م

ی شود. کار کردن با این برنامه بسیار ساده بوده و به خوبی عمل می کند.

3. برنامه Thunderbird

اگر از کاربران فایرفاکس باشید احتمالا از تاندربرد هم استفاده کرده اید. برنامه مدیریت ایمیل های موزیلا که به همراه فایرفاکس قدرت زیادی به شما می دهد. این برنامه از مجموعه بزرگ از add-onپشتیبانی کرده و قابلیت شخصی سازی به شما می دهد و می توانید آن را به راحتی با نیازهای خود هماهنگ کنید.

4. برنامه PDF-XChange Viewer

اگر از برنامه adobe pdf readerخسته شده اید و به دنبال یک جایگزین رایگان و در عین حال مطمئن می گردید، حتما PDF-XChange Viewerرا امتحان کنید. این برنامه امکانات کاملی مانند annotation، markup، پشتیبانی از OCRو جستجو در سند، را به همراه یک performanceخیلی خوب در اختیار شما می گذارد.

5. برنامه xplorer2 

برنامه پیش فرض ویندوز برای مدیریت فایل ها یعنی Windows Explorerبرنامه بسیار خوب و قدرتمندی است. اما اگر مایل باشید که ار برنامه ای با امکانات بیشتر استفاده کنید، برنامه xplorer2 پیشنهاد می شود. این برنامه دارای دو پنل در کنار هم است که کار مدیریت فایل ها را ساده تر می کند. همچنین قابلیت شخصی سازی، جستجو و جایگزینی با ویندوز اکسپلورر از قابلیت های دیگر این برنامه است. البته این برنامه دارای یک نسخه lite بود که در کنار نسخه پولی برای استفاده قابل دانلود بود. اما به تازگی این دو برنامه در هم داغم شده و نسخه trial این برنامه در دسترس است.

6.  برنامه CCleaner

یکی از برنامه های بسیار خوب دیگر در زمینه بهبود عملکرد ویندوز، برنامه CCleanerاست. این برنامه به خوبی رجیستری ویندوز را بررسی کرده، آسیب های وارده را تعمیر می کند. همچنین historyو web browser cacheرا تمیز کرده و recycle binشما را سر و سامان می دهد. این برنامه با اینکه حجم کمی دارد، اما بسیار قدرتمند است و می تواند به عنوان یک برنامه بهبود عملکرد سیستم و دیسک مورد استفاده قرار گیرد.

7.  برنامه Eclipse

اگر برنامه نویس باشید به احتمال زیاد با IDEمتن باز Eclipseآشنایی دارید. این برنامه با pluginهای قدرتمندی که دارد تبدیل به یکی از IDEهای قدرتمند برای برنامه نویسان شده است. با استفاده از پلاگین های این برنامه مهم نیست که شما به چه زبانی برنامه خواهید نوشت، چون دست شما باز است! این برنامه دارای مستندات بسیار خوبی بوده و با مطالعه آنها می توانید بهترین عملکرد را از برنامه بخواهید.

8.  برنامه WinDirStat

اگر به دنبال برنامه ای می گردید که مدیریت فایل های و فولدرهای بزرگ و بلا استفاده شما را به خوبی انجام دهد و فضای مورد نیازتان را به درستی مدیریت کند، برنامه WinDirStatیکی ازبهترین هاست. این برنامه مدیریت پاک کردن و حتی تهیه نسخه پشتیبان را هم به خوبی انجام می دهد. در عین حال یکی از مشکلاتی که این برنامه دارد، هنگام اسکن کردن هارد، سرعت پی سی یا نوت بوک به شدت افت می کند و این عمل هم در زمان نسبتا زیادی صورت می گیرد.

9.  برنامه GNUCash

این برنامه برای مدیریت جیب شماست! بسیاری از برنامه های مدیریت مالی وجود دارد که علاوه بر پولی بودن آن، کار کردن با آن نیز سخت است. اما برنامه GNUCashیک برنامه ساده و خوش دستی است که مدیریت پول، تهیه نمودارهای مختلف از مبالغی که وارد کرده اید، کنترل حساب های بانکی و زمانبندی مالی شما را به خوبی انجام می دهد. همچنین این برنامه از چندین واحد پولی مختلف هم در سیستم پشتیبانی می کند.

10.  برنامه Revo Uninstaller Free

معمولا پیش می آید که وقتی برنامه ای را uninstallمی کنید، همچنان ردی از آن برنامه در سیستم باقی می ماند. اما با استفاده از Revo Uninstaller Freeمی توانید مطمئن باشید که همه چیز به درستی انجام می پذیرد. اما مشکل این برنامه رایگان بودن آن تنها برای 30 روز است!

11.  برنامه SyncBack Freeware

یک برنامه خوش دست و خوب برای پشتیبان گیری از سیستم  است. این برنامه با ارائه پیشنهادهای مختلف در زمینه data sourceو جایی که می خواهید پشتیبان خود را در آن ذخیره کنید، دست شما را باز می گذارد. حتی شما می توانید تمام هارد خود را روی یکی سرویس ابری نسخه پشتیبان بگیرید و بالعکس!

12. برنامه 7-zip

برنامه 7-zipیک برنامه رایگان و قدرتمند در زمینه آرشیو کردن فایل ها است که رقیبی قدرتمند برای برنامه محبوبد winrarنیز به حساب می آید. این برنامه از فرمت فایل های RARو ZIPهم پشتیبانی کرده و عملا دو برنامه winrarو winzipرا پوشش می دهد.

13. برنامه VirtualBox

برنامه هایی که از virtualizationپشتیبانی می کنند، به شما اجازه می دهند تا چند سیستم عامل را در کنار هم داشته باشید و استفاده کنید بدون اینکه مجبور باشید سیستم خود را بوت کنید. این ابزار بسیار ابزار خوب و کارآمدی است. دستگاه شما هر کدام از دستگاههای   x86 AMD64/Intel64باشد، می توانید از این برنامه استفاده کنید.

14. برنامه HomeBank

برنامه HomeBank یک برنامه دیگر در حوزه برنامه های مالی است. این برنامه به طور نمایشی یک دفتر برای ثبت ماوقع مالی شما آماده کرده و تمام موارد مالی شما را ثبت و ضبط می کند. همچنین این برنامه دارای قابلیت فیلترینگ اطلاعات و رسم نمودارهای مختلف کاربردی است. 

15. برنامه Avidemux

یکی از برنامه های محبوب بر روی ویندوز برای ویرایش فایل های ویدئویی، برنامه movie maker است. اما برنامه Avidemux یکی از برنامه های قدرتمند رایگان دیگری است که شما را از تبدیل کردن فایل های ویدئویی قبل از ویرایش بی نیاز می کند و به عنوان یکی از پارامترهای خیلی مهم می توان آن را در نظر گرفت. هرچند افکت ها و transitionهای درون برنامه تعدادشان کم است اما این برنامه بسیار خوب و قدرتمند ظاهر شده است.

 

16. LibreOffice

وجود برنامه آفیس روی هر کامپیوتر، یکی از نکات مهمی است که شاید درجه اهمیت آفیس را از سایر برنامه ها متمایز کند. هرچند که مایکروسافت آفیس برنامه بسیار پرقدرتی است اما هزینه ای که برای آن باید بپردازید شاید  یکی از عواملی باشد که به دنبال برنامه جایگزین رایگان برای آن باشید. LibreOffice یکی از برنامه های قدرتمند و در عین حال رایگان این حوزه است. لیبرآفیس از تمامی فرمت های فایل های نسخه های مختلف آفیس پشتیبانی می کند و نگران انتقال فایل های خود از آفیس به این برنامه نباشید.

17. TreeSize Free

ویندوز اکسپلورر ویندوز هر چند خوب و قدرتمند است، اما گاهی اوقات محدودیت هایی که دارد، باعث می شود تا به یک جایگزین برای آن فکر کنید. برنامه TreeSize Free قدرت شما را در کنترل و مدیریت هارد دیسکتان افزایش داده و با نمایش سایز هر فایل در کنار اسم آن، به شما نشان می دهد که هر فایل چه مقدار فضا اشغال کرده است. با دسترسی راحت به نوار ابزار این برنامه می توانید واحدهای مختلف برای نمایش مقدار فضای اشغال شده از سوی هر برنامه را تعیین کنید. 

18. Google Chrome

قدرت گوگل در دنیای وب انکارناپذیر است. گوگل با عرضه مرورگر قدرتمند خویش، علاوه بر حضور قدرتمند در دنیای جستجو، پا در عرصه مرورگرها نیز گذاشت و خیلی زود جای خود را در این فضا باز کرد. یک ظاهر ساده در کنار افزونه های قدرتمند و سرعت بارگذاری بالای صفحات، این امکان را برای کاربر فراهم کرده است که دنیای وب را با قدرت بیشتری مرور کند.

19. Mozilla Firefox

روباه آتشین، محبوبترین مرورگر سال های نه چندان دور، یکی از قدرتمندترین مرورگرهای موجود در بازار است. قدرت و سرعت به علاوه افزونه های قدرتمند از دلایل محبوبیت این مرورگر میان کاربران است.

20. AVG Free

برنامه های ضدویروس مختلف و رایگان زیادی برای ویندوز وجود دارند که یکی از قدرتمندهای این حوزه، AVG است. یکی از قابلیت های خوب AVG  قسمت  real-time protection آن است که دارای قابلیت تشخیص خیلی خوب ویروس هاست. بروز رسانی اتوماتیک و سبک از قابلیت های دیگر این ضدویروس است. 

21. avast Free

همینطور که در بخش قبلی گفته شد، علاوه بر AVG آنتی ویروس های دیگری نیز در این حوزه به رایگان فعالیت می کنند. یکی از برنامه های خوب دیگر Avast است. Avast نیز قابلیت تشخیص ویروس، بدافزار و جاسوس افزارها را داشته و به خوبی می تواند آنها را تشخیص دهد.

22. Microsoft Security Essentials

یکی از بهترین محصولات مایکروسافت که حتی منتقدین آن را نیز به تمجید از آن واداشته است، برنامه Microsoft Security Essentials است. این برنامه رایگان با حجم کم و سرعت خوب قادر است تهدیدات مختلف روی کامپیوتر را تشخیص دهد. یکی از دلایلی که در موفقیت این برنامه می توان از آن یاد کرد تیم نویسنده آن است. این تیم در واقع همان تیمی است که ویندوز را طراحی و پیاده سازی کرده است.

23. Blender

اگر شما هم به حوزه طراحی تصاویر سه بعدی و حتی انیمیشن های سه بعدی علاقه مند باشید حتما نام برنامه قدرتمند مایا را شنیده اید. برنامه Blender نسخه رایگان و در عین حال قدرتمند این رقیب است. البته این برنام هم همانند مایا دارای منوهای بسیار گیج کننده ای برای کاربر تازه کار است و کمی کار کردن با آند در ابتدا سخت و زمان گیر است.

24. VLC media player

برای اینکه در ویندوز بتوانید فابل های ویدئویی با فرمت های مختلف را ببینید احتیاج به کدک های مختلف دارید. اما برنامه  VLC  شما را از نصب این کدک ها راحت کرده و اکثر فرمت ها را پخش می کند. این برنامه متن باز که بر روی لینوکس هم عرضه می شود قابلیت های مختلف و متعدد زیاد دیگری نیز دارد.

25. Picasa

پیکاسا یک برنامه قدرتمند در مدیریت فایل های تصویری است. این برنامه به شما قدرت می دهد تا فایل های خود را دسته بندی کرده و حتی ویرایش کنید; ویرایش هایی همانند cropping، red eye و مواردی از این قبیل. همچنین با توجه به این که این برنامه متعلق به گوگل است، با برخی برنامه ها و سرویس های دیگر گوگل نیز تعامل خوبی دارد.

26.  Paint.NET

اگر به دنبال یک جایگزین قدرتمند و رایگان برای فوتوشاپ می گردید، یکی از بهترین پیشنهادها همین برنامه است. برنامه ای ساده و سبک ولی قدرتمند. این برنامه از فرمت های مختلف فایل های تصویری پشتیبانی کرده و قابلیت های دیگری همچون لایه بندی و تصحیح رنگ را همچون فوتوشاپ دارا است.

27. imgBurn

اگر مایل هستید که از دی وی دی های خود فایل isoتهیه کنید و یا فایل های isoخود را روی دی وی دی یا سی دی رایت کنید، برنامه imgBurn  برنامه ای قدرتمند است که برای  این منظور کار شما را راحت می کند. برنامه ای ساده و در عین حال کارا و قدرتمند.

28.CDBurnerXP

ساخت سی دی، دی وی دی و دیسک های بلوری و حتی تهیه HD-DVD، از خواسته هایی است که کاربران کامپیوتر زیاد با آن سر و کار دارند. برنامه CDBurnerXPمی تواند این قابلیت ها را به رایگان در اختیارتان بگذارد. همچنین ساخت دیسک از روی فایل های isoنیز از دیگر قابلیت های این برنامه ساده ولی خوب است.

29.Freemake Video Converter

این برنامه به شما اجازه می دهد تا با پشتیبانی از 100 فرمت مختلف برای دستگاه های مختلف ویدئوهای خود را آماده سازید. این برنامه ویدئوهای شما را برای پخش در آیپد یا آیپاد و همچنین دستگاه های اندرویدی آماده می سازد. همچنین قادر خواهید بود تا فابل های ویدئویی مورد نظرتان را از سایت های پخ ویدئویی مانند یوتیوب توسط این برنامه دانلود کنید.

30. FileZilla

Filezilla یک کلاینت قدرتمند برای کار با FTP است. این برنامه متن باز و رایگان به شما اجازه اتصال و مدیریت فایل هایتان را بر روی وب سرور می دهد. قابلیت ذخیره کردن ایمن نام کاربری و همچنین قابلیت drag-and-drop فایل ها و مدیریت آسان فایل ها از قابلیت های مهم و خوب این برنامه است. یکی از نکات مهم این برنامه قابلیت ادامه آپلود/دانلود فایل در صورت قطع شدن اتصالتان به اینترنت یا وب سرور است. 

هم اکنون ۵۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان از سیستم عامل ویندوز ایکس پی استقاده می کنند. و از امروز ۵۰۰ روز تا پایان پشتیبانی رسمی اعلام شده برای این سیستم عامل باقی مانده است.

در نتیجه کاربران این سیستم عامل برای انتخاب یک سیستم عامل جدید فقط ۵۰۰ روز فرصت دارند و از آن تاریخ دیگر به روز رسانی های امنیتی و فنی برای آن منتشر نخواهد شد. این به این معنی است که پایان عمر ویندوز ایکس پی نزدیک است و این موضوع سبب یک موج جدید مهاجرت به سیستم عامل های جدید تر خواهد شد.

بسیاری از این کاربران به سیستم عامل ویندوز 7 و یا 8 مهاجرت خواهند کرد و ممکن است برخی دیگر هم سیستم عامل های لینوکس یا مک را انتخاب کنند. در کنار آن می توان پیش بینی کرد تعدادی از این کامپیوترها همچنان با ویندوز ایکس پی به کارشان ادامه دهند و البته در خطر انواع بدافزارها قرار بگیرند. کامپیوترهایی که بیشتر توسط کاربران کمتر مطلع مورد استفاده قرار می گیرد.

ویندوز ایکس پی در سال ۲۰۰۱ یعنی ۱۱ سال پیش وارد بازار شد. سیستم عاملی که هنوز به طور گسترده محبوب کاربران است. اما شاید دیگر زمان اش رسیده که با آن خداحافظی کنیم و سراغ نسخه های جدیدتر برویم. با این کار برنامه نویس های وب هم خوشحال می شوند که قرار است تا چند ماه دیگر از دست اینترنت اکسپلورر نسخه 6.0 راحت شوند.


اگر اهل دانلود فایل‌های حجیم از اینترنت باشید حتماً با فایل‌هایی برخورد کرده‌اید که به صورت چند تکه و با پسوند 001، 002، 003 و... برای دانلود قرار داده شده‌اند. این فایل‌ها در اصل یک فایل هستند که به چند قطعه تبدیل شده‌اند تا دانلود آنها برای کاربران آسان‌تر باشد. عموم این فایل‌ها توسط نرم‌افزاری به نام HJSplit تکه تکه شده‌اند و به وسیله همین برنامه هم می‌توان آن‌ها را هم چسباند و در نهایت از فایل مورد نظر استفاده کرد. اما ممکن است به هر دلیلی امکان استفاده از این برنامه وجود نداشته باشد، در نتیجه در این ترفند قصد داریم به معرفی یک ترفند کاربردی جهت ادغام فایل‌های تکه تکه شده به وسیله Command Prompt موجود در ویندوز بپردازیم.

بدین منظور:

 

از منوی Start به All Programs و سپس Accessories رفته و Command Prompt را اجرا کنید.

 

با کمک دستور cd به پوشه‌ای که فایل‌ها در آن می‌باشد بروید. به عنوان مثال:

cd C:\Users\USERNAME\Downloads

اکنون فرض می‌کنیم ما 3 تکه فایل با اسامی File.rar.002 ،File.rar.001 و File.rar.003 در اختیار داریم و قصد داریم این سه تکه فایل را به یک فایل واحد با نام دلخواه مثلاً Mshow.rar تبدیل کنیم. از دستور زیر استفاده خواهیم کرد:

copy  /b  File.rar.001  +  File.rar.002  +  File.rar.003  Mshow.rar

پس از فشردن Enter، چند لحظه صبر کنید تا پیغام 1file(s) copied ظاهر شود.

 

اکنون در صورتی که به محلی که فایل‌ها در آنجا قرار داشتند بروید خواهید دید که فایل یکپارچه ایجاد شده است و قابل استفاده است.

 

به این نکته دقت داشته باشید که پسوند نهایی فایل‌ با پسوند فایل‌ها یکسان باشد. به عنوان مثال در این دستور پسوند ما rar. بود.

 

همچنین محدودتی در درج فایل‌های تکه شده وجود ندارد و بایستی آن‌ها را به وسیله کاراکتر + از هم جدا کرد.

صفحه قبل 1 صفحه بعد
پيوندها


آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 485
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 4



Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
فروش انواع نوت بوک و قطعات رايانه
<-BlogTitle->
این سایت را حمایت می کنم